About Me

My photo
How can i leave my best life, one and the only 💕 ... Check my blog out n my gallery at instagram/farikhaakhbar ... 🌹

Wednesday 11 April 2012

Starting point ^_^

Asalamualaikum semua ^_^' selamat pagi semua ^_^ Alhamdulillah,
syukran ya ALLAH, kerana masih memberi kami peluang melihat dunia, melihat keluarga, kawan-kawan, dan seluruh umat Nabi Muhammad S.A.W. Alhamdulillah :') ya ALLAH, dengan kesempatan ini, jangan lah kau pergi dari kami ya ALLAH, bagaimana kita terasa sakitnya bila berjauhan dengan seseorang yg kita sayang, lagi lah akan terasa sakitnya pabila berjauhan denganMU.


Seronok tak terkata apabila aku dapat menjaga atok. Inilah masa yang ada untuk aku bersama-sama dgn nya, meluangkan masa dgn nya, menimba ilmu, menjadikan aku seorang yg lbh matang untuk menjalani kehidupan di hari esok. Apa perasaan kita bila kita dapat melihat org yg kita sayang, sentiasa tersenyum melihat kita. Sungguh aku merasakan kasih sayang atok untuk ku tidak pernah kurang. Aku dapat merasakan kehadiran nenek di rumah ini. Sudah setahun 2 bulan nenek pergi meninggalkan kami, incident yg penuh tragedi, yg sememangnya kami sekeluarga tidak pernah dpt membayangkan. Arwah nenek sangat2 menyayangi aku. Atok dan nenek menjaga aku, mendidik aku sejak dari kecil. Tidak pernah kurang sedikit pon kasih dan sayang mereka untuk ku. Tanpa mereka, aku bukan seperti ini. Alhamdulillah :') aku tau, jikalau aku terus tinggal dengan mamaku dulu, aku adalah seorang yg sosial dgn hiburan. Sejak dr SK ST.MARY dulu, aku akan tentu sangat aktif dalam bidang tarian. TAPI, kuasa ALLAH :) kita tak dapat jangka kan? Aku telah kembali pulang ke pangkuan atok dan arwah nenek :D dan kini, inilah aku, ^_^ NUR FARIKHA BINTI MOHD AKHBAR.

Aku belajar untuk menjadi seorang suri rumah satu hari kelak, penat tau jd suri rumah ni, tp, bila kita dapat melakukan sesuatu itu kerana sayang kita padahnya amat mendalam, kita akan rasa sangat bahagia, aku tak pandai masak, tp kita KENE belajarrrr! Kalau tak sampai bila??? :) aku selalu tlg nenek dulu, alhamdulillah aku tau sikit2 basic. Aku sentiasa cari resepi kat internet, then aku try :D satu je kelemahan yg aku notice :( aku tak pandai otter rasa, garam dan gula secukupnya, lidah org kan lain2. Ada yg kuat garam, tak suka garam banyak sgt, ada yg kuat manis, ada yg tak :( itulah CABARAN MEMASAK ^_^ samalah dengan kehidupan, setiap orang perangainya berbeza-beza :) dan kita kene sentiasa hormat perangai mereka, jikalau ada yg perlu ditegur, tegurlah, tp CARA kene betul :) msg2 ada sensitif nya. Guna lah PSYCHOLOGY concept. Atok mendidik aku selama ni dgn perbuatannya, amalannya hari2. Atok seorang yg diam tp atok buat. Hanya akan menegur bila perlu, dan atok tak suka marah2. Atok seorang yg sangat sangat bertoleransi. Susah untuk jumpa orang seperti atok, tatatertib ya sungguh dijaga, dan aku KINI sentiasa train diri untuk menjadi seorang yg professional. Anggap saja diri ini adalah orang yg berkerjaya :) dan dari situlah,kita akan terdorong untuk terus berjaya di dunia ini dan mengejar keredhaannya. Segala gejala di kiri kanan pon dapat dihindari dengan sebaiknya, itu adalah psycho mindset, dan psycho perbuatan. LIFE NEEDS PSYCHOLOGY ^_^

INTEC / MSU ????????
It is really hard to decide, but if we want to be SUCCESS in Life, we should know WHAT WE WANT IN LIFE. Then we will easily decide something in our heart. The most important is ISTIKHARAH. Do something with his ridha :) ALLAH will gives us hidayah and permudahkan everything. Beware dgn Niat, jgn tersalah Niat. I am very Eager to study abroad. Not local. That is my dream since i was a kids, LONDON IS WAITING FOR ME, ALLAH READS WHAT IS IN MY MIND. I will never give up. SPM result is not EVERYTHING. Who is them wanna stop me to reach my dream,. aku yakin dgn ALLAH. ALLAH KNOWS EVERYTHING. I will try as hard as I can. Until the dreams comes true :') I will never let the opportunity go,.. Yeah I will continue my study at MANAGEMENT SCIENCE UNIVERSITY (MSU) Shah Alam. ' Foundation in technology and engineering. Hye, I am an Engineer wannabe! Huhu, amiin Allahumma amiin ^_^ Foundation for 1 year, will start on 7 May. Then when result is great, I can go to LONDONNNNN :D seriouslyyy, nak pergi sangat belajar kat negara Europe because nak lihat sendiri cara org Islam Disana dgn mata ni sendiri. I want to see the way of DAKWAH by Muslims people there. Nak cari ilmu Allah di Kota London yg penuhhh modern itu. Ye, memang takut culture shock, but BEAR IN MIND if we SET 'hidup Dan mati kita dengan ALLAH' 'Niat kita Kerana ALLAH' Dan 'letakkan segala pergantungan kita kepada ALLAH' insyaAllah :) ALLAH AKAN SENTIASA MENJAGA HATI, ROHANI MALAH FIZIKAL KITA.
Ustazah aku pernah berpesan :) Farikha, Farikha pergi mana je, Jgn risau, yg penting jaga ini ye, pertama, SOLAT 5 WAKTU. kedua, SENTIASA DALAM KEADAAN BERWUDHU'. Ketiga, SENTIASA BERSYUKUR DENGAN NIKMATNYA. Rajin2 lah bangun malam dan berpuasa. Jgn berhenti pergantungan pada ALLAH ^_^. Ustazah, Farikha akan ingat tu Sampai bila2. Selangkah kaki ku melangkah nanti di MSU, aku telah berkata pada diriku, ini adalah perjalanan hidupku, AKU yg akan mencorak segala laluan di dalam perjalanan ini, AMANAH aku sebagai seorang yg mempunyai darah ISLAM, aku akan menjaga dan sentiasa mendidik antara satu sama lain dgn ISLAM WAY OF LIFE. Zurin Kamal insyaAllah, kita akan sama2 belajar di bumi tarbiyah yg sama selepas ini. Hopefully kita akan menjadi lebih matang dalam berfikir, berkawan, ye, mmg benar akan hidup jauh dr mak ayah, dan itulah dugaan anak yg sedang belajar. Dan itu juga punca masalah sosial sekarang. Semoga kita tidak tergolong dalam kalangan itu ye ^_^ ALLAH sedang menjaga hati kita :) oleh itu dye temani kehidupan kita dengan ujian2 nya, ujian kan tarbiyyah untuk kita ^_^ kita perlu iringi dengan kesabaran tau :) letakkan segalanya pada ALLAH dengan penuh rasa YAKIN. :) barulah akan terasa kehidupan ini sangat indah dgn tarbiyyah2 ALLAH. ^_^


Ya ALLAH, aku mohon sekali, jangan lah jauhkan hati kami sesudah engkau memberikan kami hidayahmu ya ALLAH. Satukan lah hati2 kami ini dalam menegakkan agama yg mulia. Untuk terus mendokong syariatmu di alam maya, MAKA ya ALLAH, eratkan lah ikatan yang ada. :')

4 comments:

  1. farikhaaa.. :) tahniah.. da dpt smbng blaja kan.. hee yanie doakan frikha berjaya kayy.. jgn lupe ktorg tauu.. hihi.. bestnye nty frkha dpt smbng blaja dkt london.. :D

    ReplyDelete
  2. Yanieee :) thank You, Farikha akan rindukan Yanieee, ama, nila, dan ika, kenangan form 5 dgn kurang semua, takkan pernah Farikha lupa, :') jaga diri tau ^_^ Farikha pon akan doakan Yanieee berjaya dgn yg lain . Sama-sama kita doa k. :)

    ReplyDelete
  3. good luck ayie, take care ;)

    ReplyDelete